Onze aanhanger met 35 ‘meesterwerken’ gestolen

Afgelopen weekend is de aanhanger van het Museum of Humanity op het Hembrugterrein in Zaandam gestolen. In de grote kar zat de buitenexpositie die op 29 mei in Ahlen, Duitsland geopend wordt. Helaas liet de verzekeraar weten dat de schade niet gedekt is, een financiële strop van zo’n € 15.000 om de 35 ‘meesterwerken’ en de aanhanger te vervangen.

Ergens op de wereld zwerven nu 35 grote portretten (180x112 cm) van mensen uit de collectie van Museum of Humanity. Ook het portret van oud-VN-baas Kofi Annan zit daar tussen. Uiteraard hopen we op een klein wonder, dat de aanhanger mét inhoud onbeschadigd teruggevonden wordt. Of dat de daders berouw krijgen. Die kans is alleen niet zo groot natuurlijk. Zo realistisch moeten we zijn. Toch zullen de dieven raar opkijken als ze de deuren openen en oog in oog staan met prachtige exemplaren van de mensheid – meesterwerken.

Speciaal voor de daders heeft fotograaf Ruben deze boodschap:

"Mooi mens, wees gerust, ik ben niet haatdragend en vergeef snel. Ik zou het zelfs een eer vinden als ik je – na een welgemeend excuus – mag portretteren. Want ook jij verdient een plek in het Museum of Humanity. Maar als dat te ingewikkeld is: neem de tijd, zorg goed voor jezelf, praat er over en blijf er vooral niet mee rond lopen. Volgens mij een mooi begin van het proces, van gebroken naar heel. Ik ben in ieder geval hoopvol en optimistisch, zeker in deze roerige tijd.”

Na het bekend worden van de diefstal werden we overladen met hartverwarmende steunbetuigingen. Enorm veel mensen deelden de berichten online. Dat doet ons heel goed, ook omdat de emotionele schade natuurlijk veel hoger is. Het gaat hier om portretten van prachtige mensen en daar hoor je met zorg en aandacht mee om te gaan. Die gooi je niet zomaar bij het vuil, die zijn het waard om als museumstukken behandeld te worden. Juist daarom ook zaten er speciale beschermende doeken om de werken heen, die nota bene met de hand zijn genaaid door asielzoekers.

Nu de verzekeraar niet thuis geeft, staan we voor een uitdaging om de werken en de aanhanger te vervangen. Ook komt de expositie in Duitsland snel dichterbij. Mogen we je daarom vragen om mee te denken of te helpen? Hoe kunnen we deze situatie positief omdraaien? Of misschien wil jij wel een doek naaien of heb je een tip voor een andere aanhanger? Ons steunen met een gift mag natuurlijk ook. Alle kleine beetjes helpen.

Mail ons via info@museumofhumanity.nl of doneer hier:

Ondertussen gaan wij door met het verspreiden van het gedachtegoed van het Museum of Humanity, want wij zijn overtuigd van de schoonheid en waarde van ieder mens. Als iedereen daar overtuigd van raakt, veranderen we samen de wereld.