Welkom bij School of Humanity

Wij geloven dat ieder mens prachtig is – een meesterwerk om waardig in beeld te brengen. In Museum of Humanity in Zaandam willen we jongeren inspireren en uitdagen zichzelf en de ander als waardevol te zien. Als startpunt om samen de wereld mooier te maken.

Met onze educatieve programma’s laten we hen anders kijken naar zichzelf, elkaar en de wereld om je heen. We gebruiken verschillende creatieve (kunst)vormen om portretten en verhalen te delen. Het hart van Museum of Humanity zijn de duizenden portretten die documentair-fotograaf Ruben Timman sinds 2001 heeft gemaakt.

Deelnemer School of Humanity• Workshop voor scholieren en studenten 
Je bent prachtig!

Na een introductie, het verhaal van Museum of Humanity en een korte film sturen we je op pad door het museum. Een persoonlijke zoektocht naar jouw kijk op waardigheid en schoonheid. Vervolgens ga je in kleine groepen in gesprek en krijg je een aantal praktische en creatieve oefeningen, waaronder het maken van je eigen meesterwerk.

Locatie: Zaandam
Duur: 2,5 uur
Aantal deelnemers: 30 personen
Kosten: € 12,50 per deelnemer

• Voor middelbare scholen 
BeCourageous Day

Duik een dag lang met je school in een interactief programma begeleid door professionals uit het onderwijs en de hulpverlening. Met sprekers, getuigenissen, groepsgesprekken en sport– en spelactiviteiten. Samen gaan we op een veilige, positieve en liefdevolle manier aan de slag met wat jongeren daadwerkelijk bezighoudt, welke uitdagingen zij ervaren en wie ze werkelijk zijn. Ook is er ruimte om pijn en teleurstelling een plek te geven en keuzes te maken.

Locatie: op school
Duur: 6 uur
Aantal deelnemers: 100 - 150 leerlingen
Kosten: € 17,50 per persoon

Wand met reacties deelnemers• Koffer met educatief programma
Museum in a box

Speciaal voor op school ontwikkelden we Museum in a box. Met dit lesprogramma kunnen leerlingen een eigen definitie ontwikkelen voor waardigheid, en opnieuw naar zichzelf en de ander kijken. Het kan als project onderdeel zijn van een themaweek, maar kan ook geïntegreerd worden in het bestaande lesprogramma bij lessen als filosofie, maatschappijwetenschap- pen en de kunstvakken. Aan de hand van vragen, filmpjes, instructies van fotograaf Ruben en leuke opdrachten bieden wij een volwaardig programma aan. Zo gaan leerlingen ook zelf met camera's aan de slag om hun eigen 'meesterwerk' vast te leggen.

Museum in a box

Al onze programma's voorzien in de volgende leerdoelen:

  • Communicatie. De leerlingen kunnen naar elkaar luisteren en reflecteren op wat anderen zeggen. Hier kunnen ze mee instemmen, er een toevoeging op geven of er eventueel tegenin gaan.

  • (Zelf)reflectie. De leerlingen kunnen reflecteren op waarom zij bepaalde keuzes maken en waarom zij bepaalde elementen belangrijker vinden dan andere.

  • Acceptatie. De leerlingen gaan zichzelf en de ander als waardig zien. Door middel van communicatie hebben ze overeenkomsten gevonden of juist verschillen op een respectvolle manier kunnen behandelen. 

  • Creatieve visie. De leerlingen kunnen facetten van de fotografie herkennen en toepassen door het analyseren en maken van foto’s. Denk hierbij aan de invloed van lichtinval, symmetrie, perspectief, etc.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met coördinator Vera Timman.

Stuur een mail