Opening expositie 'Ik zie jou'

Eindelijk is het zover: de opening van de expositie Ik zie jou! Ontmoetingen tussen nieuwkomers en stadsgenoten in het centrum van Zaandam. De officiële opening is op zaterdag 6 april 2024 om 16.00 uur in Pathé Zaandam. Vanwege de beperkte ruimte is dit een programma voor de 60 deelnemers en betrokkenen bij het project. Uiteraard is iedereen welkom om de vrij toegankelijke buiten-expositie op het Stadhuisplein te bezichtigen. Laat je meenemen langs de indrukwekkende verhalen en beeldschone portretten van dertig duo's met nieuwkomers en Zaankanters.

Elk duo bestaat uit een Zaankanter en een bewoner van het azc in Zaandam. Ieder tweetal ontmoet elkaar rondom een gemeenschappelijk beroep of een gemeenschappelijke hobby of passie. Denk aan de Zaanse bakker die kennismaakt met een bakker uit Syrië die zijn vaderland ontvluchtte. Wat de ‘connectie’ ook is, uiteindelijk zoeken we naar de meer universele verbindingen en is het een ontmoeting tussen twee gelijkwaardige en unieke personen. Wie zijn ze? Wat herkennen ze in elkaar? Wat zijn hun angsten en dromen? Zouden ze elkaars vrienden kunnen zijn?

We kijken enorm uit naar de opening, de reacties en wat dit project te weeg gaat brengen. Zodat er meer begrip en vertrouwen ontstaat tussen nieuwkomers en Zaankanters. dichter bij elkaar te brengen.